Masjid Umayyad (Masjid Umawi) Damascus Syria yang Bersejarah

Masjid Umayyad ( Masjid Umawi ) , Damascus Syria yang Bersejarah.

Dalam Masjid Umayyad

Setelah penaklukan Arab Damsyik, masjid ini dibina di atas Basilika Kristian yang didedikasikan untuk Yohanes Pembaptis sejak zaman Maharaja Rom Consta
ntine I. masjid ini memiliki sebuah kuil yang masih hari ini mengandungi kepala Yohanes Pembaptis (Yahya), dihormati sebagai nabi oleh Kristian dan Muslim. Ada juga banyak landmark penting dalam masjid untuk kaum Syiah, di antaranya adalah tempat di mana kepala Husain (cucu Nabi Muhammad) disimpan dalam paparan oleh Yazid I. Ada juga makam Salahuddin, yang berdiri di taman kecil sebelah dinding utara masjid.

Masjid ini menduduki segi empat besar 515 dengan 330 kaki (157 by 100 m) dan mengandungi halaman terbuka yang luas dikelilingi oleh arcade dari lengkungan disokong oleh medan langsing. The Liwan, atau dewan ibadah, menjalankan panjang sisi selatan masjid, dibagi menjadi tiga lorong panjang oleh deretan medan dan lengkungan. Sebuah transept dengan kubah segi delapan pusat, awalnya kayu, melintasi gang di titik tengah mereka. kisi-kisi marmar yang menutupi jendela di dinding selatan contoh awal Interlace geometri dalam senibina Islam. Dinding masjid pernah dilitupi dengan lebih daripada satu hektar mosaik yang menggambarkan pemandangan aneh dianggap sebagai Qu ʾ rānic syurga, tetapi hanya serpihan bertahan. Masjid dihancurkan oleh Timur pada tahun 1401, dibina semula oleh orang Arab, dan rosak akibat kebakaran pada tahun 1893. Walaupun tidak dapat dikembalikan ke kemegahan asalnya, masjid masih merupakan monumen arsitektur yang mengesankan.

Pada tahun 2001 Paus Yohanes Paulus II melawat masjid, terutama untuk melawat peninggalan Yohanes Pembaptis. Ini adalah pertama kalinya seorang paus melakukan lawatan ke sebuah masjid.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s